1. juunil istusid meie kooli algklasside
õpilased bussi, et sõita õppeekskursioonile Võrtsjärve limnoloogiajaama
muuseumi, et õppida kalu.
Oma ekskursiooni alustasime
Otepää Selverist, sest eks ole ka ostlemine omamoodi majandusõpe: mida ma oma
taskurahast saan, kui palju ost kokku maksma läheb, palju raha tuleb anda, kui
palju ostust tagasi saan.
Kella üheteistkümneks oli buss
jõudnud Vehendi külla Rannu vallas, kus Tartu Ülikooli Võrtsjärve
Limnoloogiajaama muuseum asub. Väljas tervitas meid iseäralikult tugev tuul,
nii et bussist muuseumini jõudmine kujunes päris tõsiseks pingutuseks.
Muuseumis ootas meid giid, kes
tutvustas meile, mida programm sisaldab ning teatas meie kurvastuseks, et laste
turvalisuse huvides parvega järvele me siiski sõita ei saa – selleks on tuul
liiga tugev ning lained ohtlikud. Aga ülejäänud programmi läbiviimist ilm ei
seganud.
Meie kooli õpilased on
järvemuuseumis varemgi käinud, kuid järvemuuseum on mõne aastaga palju muutunud
- meie maja on kasvanud suuremaks. Nüüd on muuseumil nende sõnul päris eraldi
miljonivaatega seminariruum ja rohkem ruumi ekspositsioonile, lisaks on kaks
päris ägedat põrandaakvaariumi ja kaks suurt silinderakvaariumi. Kokku on
erinevaid akvaariume 23.
Järvemuuseumi põhiekspositsiooni moodustavad elusad eesti mageveekalad
akvaariumides. Väljapanek on unikaalne, sellises liigilises koguses mujal
Eestis meie mageveekalu ei eksponeerita. Siseruumides on hulga akvaariume, kus
praegu elavad järgmised liigid:
ahven, angerjas,
haug, karpkala, linask, latikas, nurg, säinas, säga, kiisk, koha, särg,
roosärg, viidikas, hõbekoger, kuldkoger, turb, tuur, rünt, valge amuur, kaugida
unimudil, angersäga, pangaasius, signaalvähk, kollakõrv-ilukilpkonn.
Ekspositsiooni elutus osas on püügivahendeid, ürgkalade ja
kalakivististe väljapanek, veekogu uurimisvahendid.
Esmalt saime teada kalade erinevused: vaatlesime suurt
kalamulaaži ja rääkisime kalade omapäradest. Kõik soovijad said rääkida oma
kokkupuudetest kaladega. Kalamulaažide abil saime teada, keda nimetatakse
lepiskaladeks ja keda röövkaladeks.
Edasi jaotasime end klasside kaupa rühmadesse ja toimus
puslede kokkupanek ning angerja teekonna mäng– veeretatakse palli kangal. Mängu
eesmärk oli veeretada pall Võrtsjärvest Emajõe kaudu Peipsi järve, sealt mööda
Narva jõge Läänemerre ning Läänemerest tuli jõuda Taani väinadeni, kus Atlandi
ookeanis jõuavad meie angerjad Sargasso merre kudema. Teel oli ka mitmeid ohte
ja päris mitu korda tuli mängu alustada otsast peale. Panime kokku ka kuubipuslest 2 kalapilti – haugi ja ahvena
ning saime teadmisi nende liikide eluviisist.
Seejärel läksime akvaariumikalasid vaatlema. Huvitav oli jälgida
uimede ja hingamisliigutusi, võrdlesime erinevaid liike omavahel: uimede kuju,
soomuste suurust, hingamiskiirust, liikumist. Samuti õppisime erinevate eesti
kalade nimesid tundma.
Tegelikult ei ole ka kalade maailmas elu kiusamisvaba.
Näiteks elas ühes akvaariumis albiinosäga, kellelt kiuslikud kaaslased olid
silma söönud. Ühes akvaariumis olid särjed kaaslast sööma asunud ja vigastatud
kala tekitas kõigis kahjutunnet.
Vahepeal olid kõhud kõigil tühjaks läinud ning aeg kooli
sööklast kaasapandud võileivad- pirukad bussist ära tuua. Muuseumi kohvikus
kinnitasime keha ja pärast seda saime õpitut kinnistada töölehtede täitmisega.
Seejärel oligi aeg asuda koduteele. Programmis osalemiseks
saime raha KIK- ist.
1. klass
Ahvenapusle
Eestist püütud suurima valge Amuuri topis.
Missugune uim kellele kuulub?
Kuulame, kuidas angerja teekonna mängu mängida.
Angerjas rändab oma elukohast läbi jõgede ja järvede Taani väinade kaudu Sargasso merre.
Suur säga
Jälgime, kuidas säga sööb.
Pumba külge oli end kinnitanud väike angerjamaim.
Ühe silmaga albiinosäga.
Ühes akvaariumis elas angerjas.
Kommentaare ei ole:
Postita kommentaar